Η άποψη των Ιταλών αρχαιολόγων για την «κινητική δραστηριότητα» της Ωραίας Κοιμωμένης του Παλέρμο

«Η ΤΕΧΝΗΤΗ ΤΑΡΙΧΕΥΣΗ» ΤΗΣ ROSALIA LOMBARDO ΤΗΣ ΠΙΟ ΚΑΛΟΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΗΣ ΜΟΥΜΙΑΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Η άποψη των Ιταλών αρχαιολόγων για την «κινητική δραστηριότητα» της Ωραίας Κοιμωμένης του Παλέρμο

Της αγιογράφου, κριτικού βιβλίου-τέχνης Μαριλένας Φωκά (ΜΑ)

Καταγράφηκε στην ιστορία του σύγχρονου πολιτισμού ως Η Ωραία Κοιμωμένη του Παλέρμο καθώς η Rosalia Lombardo, μέσα στη λάρνακά της μοιάζει με ένα μικρό κοριτσάκι που κοιμάται. Και όμως, πρόκειται για μια μούμια χωρίς τις προστατευτικές ταινίες των γνώριμων σε όλους αιγυπτιακών αρχαιολογικών λειψάνων. Η Rosalia όντας εκτεθιμένη στον ατμοσφαιρικό αέρα ήταν φυσικό να υφίσtαται την φυσική αλλοίωση, τυλιγμένη μόνο με μια κουβέρτα. Αυτό παραδόξως δε συμβαίνει και η μικρή παραμένει σχεδόν «άφθαρτη» έχοντας μια ήρεμη έκφραση στο πανέμορφο πρόσωπό της που είναι πλαισιωμένο από ξανθές μπούκλες στολισμένες με έναν κίτρινο φιόγκο και κατά γενική όμολογία είναι είναι η πιο καλοδιατηρημένη μούμια στον κόσμο!

Το άτυχο κοριτσάκι γενήθηκε στη Σικελία το 1918 και ήταν αδύναμη και φιλάσθενη. Έφυγε από τη ζωή το 1920 σε ηλικία μόλις 2 ετών από πνευμονία. Ο πατέρας της αξιωμτικιός Mario Lombardo μαζί με την μητέρα της, τσακισμένοι από τον πόνο απευθύνθηκαν τον Αλφρέντο Σαλάφια, γνωστό ταριχευτή της εποχής, για να κρατήσουν το άψυχο σώμα της κόρης τους όσο το δυνατόν άφθαρτο ώστε να μπορούν να την βλέπουν. Το μυστικό της ταρίχευσης της δεν αποκαλύφθηκε ποτέ καθώς ο Σαλάφια (γενν. 1867) πέθανε το 1933 και δεν αποκάλυψε σε κανέναν τη μέθοδο που χρησιμοποίησε ώστε να διατηρηθεί το λείψανο σε τέτοια άριστη καστάσταση.

Η Rosalia βρίσκεται ανάμεσα στις 8.000 μούμιες στις κατακόμβες  Capuchini στο Παλέρμο της Σικελίας και την επισκέπτονται εκατοντάδες άνθρωποι οι οποίοι διαπιστώνουν με έκπληξη ότι η μούμια ανοιγοκλείνει τα γαλάζια μάτια της (!) όπως τεκμαίρεται και από το φωτογραφικό υλικό. Το γεγονός προκάλεσε σάλο καθώς το φαινόμενο καταγράφηκε και σε βίντεο και σενάρια επιστημονικής φαντασίας με μεταφυσικές εκφάνσεις άρχισαν να πλάθονται. Καποιοι μάλιστα ισχυρήστηκαν ότι η Rosalia είχε αντικατασταθεί με ένα κέρινο ομοίωμα. Ιταλοί αρχαιολόγοι ζήτησαν άδεια να εξετάσουν το φαινόμενο. Το 2000 το History channel με ειδικό εξοπλισμό σκανάρισε το φέρετρο. Ανάλογη έρευνα έγινε και από το National Geographic με μαγνητικό τομογράφο. Η αρχική εξέταση με ακτίνες Χ απέδειξε ότι το σώμα ήταν αληθινό και είχε δεν υποστεί αλλαγές μετά την μουμιοποίηση καθώς τα εσωτερικά όργανα ήταν άθικτα συμπεριλαμβανομένου και του εγκεφάλου. Επιπλέον, μετά από επιπρόσθετες έρευνες κατέρριψαν τον ισχυρισμό της «κινιτικής δραστηριότητας» της μούμιας καθώς τον απέδωσαν σε φυσικά αίτια όπως αλλαγές της θερμοκρασίας μέσα στις κατακόμβες που προκαλούν το φαινόμενο της συστολής και διαστολής τής ύλης και το ερμητικό σφράγισμα της λάρνακας. Όπως αποφάνθηκε ο επιμελητής των κατακομβών και ανθρωπολόγος Ντάριο Πιομπίνο Μασκάλο: «Είναι μια οφθαλμαπάτη που παράγεται από το φως που φιλτράρεται μέσω των πλευρικών παραθύρων και κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να αλλάξει. Τα μάτια της δεν είναι εντελώς κλειστά. Δεν ήταν ποτέ». Επιπλέον ο επιστήμονας το 2009, ανακάλυψε το μυστηριώδη τύπο των χημικών που χρησιμοποιήθηκε για την καταπληκτική διατήρησή της. Η επιτυχία της ταρίχευσης συνίστατο στον τεχνητό τρόπο μουμιοποίησής της εν αντιθέσει της φυσικής μεθόδου ταρίχευσης που προερχόταν από το ξηρό περιβάλλον των κστακομβών άλλων ευρημάτων που αφυδατώθηκαν. Επίσης, το 2009, ένα χειρόγραφο στάθηκε πολύ αποκαλυπτικό σχετικά με τα συστατικά που χρησιμοποίησε ο Σαλάφια για την μουμιοποίηση της Rosalia: «γλυκερίνη, φορμαλίνη κορεσμένη με θειικό ψευδάργυρο και χλώριο και ένα μέρος ενός διαλύματος αλκοόλης κορεσμένης με σαλικυλικό οξύ». Ο Σαλάφια αντικατέστησε το αίμα της Rosalia με ένα μείγμα των προανφερθέντων υλικών ώστε να φέρει το αποτέλεσμα που ήθελε. Η φορμαλίνη σκότωσε τα βακτήρια, η αλκοόλη αφυδάτωσε το σώμα σε συνδιασμό με την γλυκερίνη που το προστάτευσε από την υπεραφυδάτωση, το σακυκλικό οξύ έδρασε κατά των μυκήτων και τα άλατα του ψευδαργύρου χρησιμοποιήθηκαν για να της δώσουν την πετρωμένη όψη που έχει.

(Πηγές: iefimerida.grhttps://www.iefimerida.gr/kosmos/irlandia-symfonia-gia-kybernisi-synaspismoy,

Η ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ,

UNBLOCKhttp://www.unblock.gr/worldnews/rosalia_lombardo_iomorfoterimoumiakaiiistoriatis/)

Απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου του δικτυακού τόπου και των υπηρεσιών που προσφέρονται σε αυτό, χωρίς την προηγούμενη άδειά εκπροσώπου της Ιστοσελίδας (portoni.gr). Δείτε τους Όρους Χρήσεις